Klubin tiedote 07/2016 – Klubin teknistieteellinen retkikunta suuntasi keväisen tutkimusmatkansa Valkeakoskelle

Etusivu » Ajankohtaista » Klubin tiedote 07/2016 – Klubin teknistieteellinen retkikunta suuntasi keväisen tutkimusmatkansa Valkeakoskelle

Yhteensä 28 henkilön vahvuinen joukkue starttasi matkaan Linjaliikenne Martti Laurilan bussilla lauantaina 9.4.2016 aamulla. Matkan alkajaisiksi nautittiin vahvistukseksi perinteinen Klubin matkaleipä, muu tarjoilu alkoi vasta kuntarajan jälkeen. Lahden kaupungin läpiajon yhteydessä  kuultiin mukana olleen retkeläisen – entinen lahtelainen – asiantuntevaa opastusta sekä muisteloita kaupungin historiasta 60 vuoden takaa.

Valkeakoskella retkikunnan oppaana toimi UPM Oy:n asiakirjahallinon päälikkö Ari Siren. Aluksi saimme Myllysaaren museossa perinpohjaisen selvityksen siitä miksi jokaisen maatalousnäyttelyn repertuaariin pitäisi kuulua venetsialainen gondoli. Mielenkiintoisen historiikin lisäksi itse gondoli oli vaikuttava ilmestys. Eipä uskoisi, mitä kaikkea löytyy suomalaisesta sisämaakaupungista.

Myllysaaren museon pihalle oli meitä varten ajettu (tai työnnetty) paikkakunnan edesmenneen patruunan Juuso Waldenin komentoauto Land Rover Series II, vuosimallia 1959. Tällä autolla Juuso (lippalakki) kuljettajansa (koppalakki) ajamana risteili ympäri Valkeakoskea ja tarkasti yhtiön toimipisteet, yhtiöläisten pihat sekä muut tärkeät kohteet. Olisiko tällaisesta toimintamallista jotain opittavaa ja sovellettavaa tähänkin päivään? Land Rover itsessään on pieteetillä entistetty ja korjattu alkuperäiseen asuunsa.

Jo Juuson aikaan Valkeakoskella oli tapana, että vierasseurueiden esimmäisenä ajopelinä kulki tuo Land Rover – patruuna kyydissään – ja jota vieraiden pitkät mustat autot seurasivat. Kunnioitimme tätä perinnettä kun retkikuntamme linja-auto seurasi isäntämme oman Land Roverin perässä Myllysaaren museosta kaupungin toiselle puolelle jossa pääsimme tutustumaan ehkä maamme ainoaan arkistoituun paperikoneeseen. Viipurin Konepajan rakentama, Loimijoen Paperitehtaan alun perin hankkima ja sen jälkeen Myllykoski Oy:n palveluksessa pitkän uran tehnyt PK3 viettää nykyään eläkepäiviään UPM:n keskusarkistossa Valkeakoskella. Yhdellä sähkömoottorilla (Asea) ja useamman hihnapyrän välityksellä varustetun (ei välikytkimiä) kokonaisen Yankee-koneen museointi on hieno ja hatun noston arvoinen teko yhtiöltä jonka oma paperin tuotantokoneisto on tällä hetkellä maailman tehokkainta huippua. Löytävätkö tulevat retkikunnat sadan vuoden kuluttua museoidun nykyaikaisen hienopaperi- tai LWC-koneen?

Valkeakoskelta käänsimme nokan takaisin kohti Kymenlaaksoa. Tuuloksessa pysähdyttiin lounaalle minkä jälkeen pääsimme tutustumaan Ilmavoimiemme entiseen DC-2 kuljetuskoneeseen Hanssin-Jukkaan (rekisteritunnus DO-1). Tuolla Marskin Hovikoneenakin tunnetulla koneella on takanaan uskomattoman mielenkiintoinen historia. Perusteellisen alustuksen jälkeen päästiin myös sisälle koneeseen ja istuivatpa jotkut myös kylmät tyypit ohjaamossa. Tuuloksen ostoskeskuksesta löydettiin myös kirjakauppa ja tehtiin muitakin tarvehankintoja.

Loppumatkalla bussissa järjestettiin perinteiset matka-arpajaiset. Arpajaisten tulosten perusteella paras istumapaikka linja-autossa on ns. ”business class” eli etummaiset penkkirivit. Kuusankoskelle retkikunta rantautui aikataulun mukaisesti 17:30.

Kiitos mukavasta matkasta kuuluu osallistujille. Tavataan uudelleen kesäkuussa kulttuuriretken merkeissä.

Jukka Renko

 

Alla muutama kuva vierailulta (kuvat Eero Tamlander). Saat kuvat suuremmaksi klikkamalla. {gallery captions=boxplus.caption rows=4 orientation=vertical height=120}tiedotteet/tiedote072016_pics{/gallery}