Klubin tiedote 13/2014 – Klubin taidenäyttely oli menestys

Etusivu » Ajankohtaista » Klubin tiedote 13/2014 – Klubin taidenäyttely oli menestys

Klubin pienimuotoinen taidenäyttely oli esillä Kuusankosken kirjastossa 3. – 21.11.2014. Näyttely oli myös pienimuotoinen menestys sillä sen vieraskirjan allekirjoitti yli 500 kävijää.

Puheenjohtaja Jukka Renko kertoi näyttelyn avajaisissa, että aika ajoin Klubin hallitukset ovat miettineet kuinka taidekokoelmaa hyödynnettäisiin. On jopa pohdittu sen myymistä. Sopivaa realisointimenettelyä ei kuitenkaan ole onneksi löydetty.  ”Asettamalla tämän näyttelyn haluamme tuoda päivän valoon teoksia jotka ovat harvoin nähtyjä. Klubi haluaa myös osaltaan tuoda esille Kuusankoskelta löytyvää taidetta sekä olla tukemassa aktiivista kulttuuritoimintaa paikkakunnalla” jatkoi Jukka Renko.

Näyttelyn avauspuheen piti Klubin hallituksen jäsen, kulttuurineuvos Eero Niinikoski, joka yhdessä Klubin sihteeri Pertti Björnin kanssa toimi näyttelyn primus motorina. Eero Niinikoski kertoi puheessaan, että esillä on taideteoksia, jotka ovat viimeksi olleet julkisesti nähtävillä lähes 40 vuotta sitten ja eräät teokset eivät koskaan aiemmin. Vanhimmat töistä on tehty 1910- ja 20-luvuilla. Taiteilijoista hän mainitsi mm. seuraavat : Eero Järnefelt, A.W. Finch, Lennart Segerstråle, Harald Gallén, Santeri Salokivi, Mikko Carlstedt ja Ulla Rantanen. Klubin kokoelmiin kuuluvia suurikokoisia teoksia, joiden tekijöinä ovat mm. Victor Westerholm ja Esko Tirronen, ei saatu mahtumaan suppeaan näyttelytilaan.

Eero Niinikoski kertoi näyttelyn suuriin harvinaisuuksiin kuuluvan Fabergén korutaiteilijana toimineen Alma Pihlin akvarellit, joita hän teki 1940-luvulla Kuusankoski Svenska Skolanin tiloihin. Kyseessä ovat ns. lukutaulut, joissa on pieni teksti oppilaiden lukuharjoituksia varten ja taiteilijan tekemät aiheeseen liittyvät herkät maalaukset.  Akvarellit eivät ole olleet koskaan aikaisemmin julkisesti näytteillä.

Kymin Virkamiesklubilla on ollut pitkään oma taiderahastonsa, joka perustettiin kauppaneuvos Gösta Björkenheimin vuonna 1917 tekemän lahjoituksen myötä. Rahaston avulla Klubi on voinut hankkia teoksia useiden vuosikymmenien aikana. Nykyiseen kokoelmaan kuuluu kaikkiaan puolisensataa öljymaalausta, akvarellia, guassia, grafiikkaa, piirustusta ja veistoksia.

Avauspuheensa jälkeen Eero Niinikoski esitteli näyttelyssä esillä olleet teokset:
Alfred William Finch: Näköala Mustaltavuorelta, öljy, 1918
Lennart Segerstråle: Kettu kaislikossa, öljy, 1921
Eero Järnefelt: Gösta Björkenheimin muotokuva, öljy, 1916
Mikko Carlstedt: Hedelmäasetelma, öljy, 1953
Gunilla Kihlman: Oranssi-taulu, öljy, 1961
Santeri Salokivi: Merenlahti, öljy, 1931
Ulla Rantanen: Lapsuus, nuoruus, vanhuus, hiili & vesiväri, 1968
Harald Gallén: Maisema, etsaus, 1929
Harald Gallén: Talvimaisema, akvarelli, 1924
Topi Valkonen: Vanha Klubi Kymintehtaalla, guassi, 1957
Topi Valkonen: Kymintehtaan vanha Mäkikoulu, tussipiirros1972